Typisch Thailand - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Susanne Heek - WaarBenJij.nu Typisch Thailand - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Susanne Heek - WaarBenJij.nu

Typisch Thailand

Door: Suus

Blijf op de hoogte en volg Susanne

27 Augustus 2010 | Thailand, Bangkok

Hallo!

Daar ben ik weer! En waarschijnlijk is dit een van de laatste berichten want morgen kom ik alweer thuis! Maar ik heb gelukkig de afgelopen weken een hele leuke tijd gehad in Thailand. En daar zijn me een paar dingen opgevallen die volgens mij erg typisch voor Thailand zijn:

Bangkok: Chaos! Jee dat was wel even wennen, overal auto's, taxi's tuk tuks en duizenden brommertjes. Allemaal stinkend en toeterend kris kras door elkaar. Stoplichten daar houdt men zich nauwelijks aan. Maar 's morgens vroeg of 's avonds laat, er is altijd wat te doen. Zeeen van tempels en buddha's om te bekijken, een boottaxi op de rivier, shoppen en een drankje doen op Khao San Road, een Thaise massage, eten bij een van de stalletjes langs de weg en je een weg banen tussen alle verkopers door.
Tuk tuk:'Miss Miss, Tuk tuk? Where you go?' ALs je over straat loopt stopt er elke drie seconden een tuk tuk naast je die je met liefde overal naartoe brengt. Vooral ook even naar zijn neef met een tailorshop of naar zijn buurman met een reisbureautje want hij krijgt een commissie als je daar wat koopt. Hoe minder je ingaat op zijn verzoeken daar naar binnen te stappen en wat te kopen hoe onaardiger de bestuurder wordt. Met de jongen die ik op de eerste dag had leren kennen ben ik op de tweede dag met een tuk tuk langs allerlei tempels en buddhas gereden en na de derde tempel was ie ineens weg! Sta je dan midden in Bangkok... Maar gelukkig zijn er duizenden anderen in deze stad 'Miss miss, tuk tuk?'.
Een grote samenspanning: Een groot nadeel van Bangkok is dat ik het gevoel kreeg dat iedereen aan het samenspannen was om ons maar wat te verkopen. Niemand leek gewoon aardig. Want toen dat ene vrouwtje ons aansprak bij de pinautomaat leek ze ons gewoon aardig wat bezienswaardigheden aan te raden. Maar daarna wees ze ons een bepaalde tuk tuk aan, die ons dus weer naar een tailorshop en reisbureau bracht, en in het reisbureau boeken ze gelijk een hele trip voor je als je alleen maar wat informatie wilt. En als je dan niks koopt zijn ze ineens heel onaardig. Heel vermoeiend om constant mensen te moeten afpoeieren en iedereen te wantrouwen.
Tijgers aaien: Gelukkig is dat alleen in Bangkok. In onze volgende bestemming Kanchanaburi (de jongen en ik besloten maar samen naar Chiang Mai te reizen aangezien we het wel met elkaar konden vinden en allebei geen echte plannen hadden) vroeg zo af en toe wel een tuk tuk of fiets taxi wel of we ergens naartoe moesten, maar simpel nee schudden en glimlachen en ze rijden door! Heerlijk. Met een normale bus zijn we naar de Tigertemple gegaan. Daar vingen buddhistische monniken ooit een gewone tijger op en inmiddels zijn het er wat meer geworden. Door hun manier van omgaan met de tijgers kunnen ze heel dichtbij ze komen en daardoor ook de toeristen. Bizar! Sta je naast een tijger! Er gaan hele discussies over waarom ze zo tam zijn, velen denken dat ze gedrogeerd worden, de monniken zeggen dat ze goed getraind zijn, flink gevoerd worden voor de toeristen komen en alleen open zijn op het heetst van de dag, een rustig moment voor de tijgers dus. zover ik het kon zien zagen er niet gedrogeerd uit, maar ik heb nooit een tijger aan de drugs gezien dus ik kan het nergens mee vergelijken. Naast fotosessies kon je ook spelen met de kleine tijgertjes en kijken naar spelende grote tijgers. Een heel bijzondere ervaring!
Budhisme en een heel klein beetje islam: Het budhisme is de grootste religie in Thailand. Hier en daar kom je wel eens een monnik tegen maar wat je vooral overal ziet is kleine buddha's, bloemenkransen, wierook, kaarsen en prieeltjes om Budha te eren. Hier en daar is er echter ook een buurt waar de islam de voornaamste religie is en die staan hier vooral bekend om hun lekkere eten.
Brug over de River Kwai: Tja hoe zat dat ook alweer. Ik moet geloof ik toch nog een keer die film kijken. Het museum hielp ook al niet, de foto's van Napoleon die daar hingen maakten niet veel duidelijker. Lang leve internet! Ik vond het al vermoeiend en warm om daar rond te lopen, moet je nagaan als je een brug moet bouwen en dagenlang niks te eten en drinken krijgt, geen fatsoenlijke kleding, geen zonnebrand, geen petje, geen slaap. En dan komen eindelijk de geallieerden, schieten ze de brug aan flarden waar je op staat. Indrukwekkend.
Ruines: Uit de oude Siam tijd zijn er nog een aantal resten van oude steden of tempels te zien in Ayutthaya en Sukothai. De ruines zijn al imposant, ik kan me haast niet voorstellen hoe groot het moet zijn geweest voordat de Birmezen het verwoestten.
Aapjes: Op onze rit van Ayutthaya naar Sukothai zijn we even uitgestapt in Lopburi. Een klein plaatsje waar op zich nit zoveel bijzonders is, behalve dan dat er overal aapjes rondlopen! Op de tempels, op de huizen, op de elektriciteitsdraden, op de auto's, op de scooters, bijna op mijn reisgenoot... Heel grappig om te zien.
Scooters: Zoals gezegd zijn scooters een veelvoorkomend vervoersmiddel in Thailand. Dus leek het ons noodzakelijk dat we het ook eens gingen proberen. In Sukothai liggen de hotels 14 kilometer van het historische gedeelte af dus dat leek on seen mooie gelegenheid. 'Goh Suus heb jij eigenlijk wel eens op een scooter gereden?' Een keer, op een puch achtig brommertje... Hup daar gingen we met 60 kilometer per uur de snelweg op tussen het chaotische Thaise verkeer! En nadat we het meest toeristische gedeelte gezien hadden gingen we naar de wat meer afgelegen ruines en daar waren de wegen ineens verlaten en het uitzicht was prachtig. Lekkere frisse bries in je gezicht. Een van mijn beste dagen in Thailand.
Chiang Mai: De grootste stad van Thailand na Bangkok en ook hier is een hoop te doen. Misschien wel meer. Na een dagje de stad verkend te hebben een kijkje genomen op de zondagsmarkt. Een grote straat wordt daarvoor afgezet en er zijn ontzettend veel kraampjes met kleding, sieraden, souvenirs en eten. Helaas ging het 's avonds keihard regenen, wel interessant om te zien hoe snel een drukke markt ineens leeg is. Ook kun je veel activiteiten doen dus wij zijn gaan wild water raften, olifanten rijden, bamboo raften en we hebben een tweedaagse jungletrek gedaan. Ontzettend vochtig warm en natuurlijk vooral bergop, maar wel in een schitterende omgeving. Overnacht in een klein dorp midden in de jungle en wat troffen we daar aan...
Hurk toiletten: Ze bestaan nog! En niet alleen in de jungle. Daaarna leken ze overal op te doemen, in restaurantjes, op de plaatsen waar de 10 uur durende nachtbusrit van Chiang Mai naar Bangkok toiletstops had, en ook tijdens de 13 uurdurende busrit van Bangkok naar Krabi. Doortrekken gaat doormiddel van een emmertje water en toiletpapier moet je zelf meenemen want anders moet je de spuit gebruiken. Nee ik ben geen fan van het hurktoilet!
Ladyboys: Volgens mij is er geen land in de wereld waar ze travestieten meer accepteren dan hier in Thailand. Van elke vrouw die je hier op straat ziet kun je niet zeker zijn dat ze ook zo geboren zijn. En dat is iets wat ik heel mooi vind aan dit land. Op veel punten kan dit land zich nog ontwikkelen, er zijn flink wat arme mensen, veel zwervers, ook zwerfhonden en -katten, de goot is ontzettend smerig en de steden zijn zeer slecht voor je longen. Maar net als dat de goot er voor iedereen is, is ook de top mogelijk voor iedereen. Het feit dat je man, vrouw, homo of travestiet bent maakt daarbij niets uit. Eerder zijn geld, opleiding en wie je kent belangrijke factoren.
Openbaar vervoer: Daar kunnen vele landen nog wat van leren. De bussen zijn rammelbakken (bij een bus konden we door de vloerplanken de weg eronder zien), de tuk tuks en taxi's zijn opdringerig, maar voor weinig geld kun je overal komen. En de bussen gaan zeer geregeld dus wanneer je naar het busstation gaat hoef je nooit lang te wachten. Je stapt gewoon in en in de bus is er een conducteur bij wie je een kaartje koopt. Ze spreken nauwelijks Engels, maar omdat je toerist bent weten ze precies waar je heen gaat want alle toeristen gaan naar dezelfde plekken.
Toeristisch: Dat is wel een nadeel aan Thailand. Er zijn zo veel toeristen! En het lijkt wel of ze allemaal Nederlands zijn. Ik kon nu voor het eerst ook niet proberen me als een local te gedragen want het valt nogal op dat ik niet uit Azie kom. Ik moest er dus even aan wennen dat ik nu echt een toerist was net als alle andere Nederlanders, maar toen een Amsterdammer er volledigvan overtuigd was dat ik uit Engeland kwam voelde ik me een stuk beter.
Vork en lepel: Overal in de wereld waar je naar een Thais restaurant gaat krijg je stokjes. Behalve in Thailand zelf. Daar krijg je overal een vork en een lepel. Geen mes, daar schijnen ze niet aan te doen.
7 eleven: Doen ze overduidelijk wel aan. Om de vijf meter of in elk geval op elke straathoek zit er wel een. Best wel fijn eigenlijk want ze hebben er alles wat je nodighebt voor een redelijke prijs en je weet in elk geval dat het geen enge bacterien bevat. 3 werf hoera voor de 7 eleven!
Strand: Na twee weken zo veel mogelijk gezien te hebben tussen Bangkok en Chiang Mai was het tijd om te relaxen op het strand. Mijn reisgenoot had wat minder tijd dan ik en wilde graag nog duiken dus hij vertrok een paar dagen voor mij uit Chiang Mai naar een duikeiland. Ik had zelf alleen maar goeie verhalen gehoord over Ko Phi Phi dus besloot daar een paar dagen te vertoeven. Het was niet het witte strand met blauwe zee waar ik op gehoopt had, maar het was zeker mooi en de mensen waren erg gezellig. Ben daar zeker goed tot rust gekomen.

En toen had ik nog ruim een week. Nog een strand? BEn het strand wel weer zat eigenlijk. Ik wil wat doen. Wat zien. Maar verder is er niet zo veel meer in Thailand. Kan ik niet ergens anders heen dan? AirAsia.com waar vliegt u mij voordelig heen??

Typisch Maleisie, of in elk geval Kuala Lumpur

Kuala Lumpur: Vanaf Phuket gingen er zeer goedkope vluchten naar Kuala Lumpur, de hoofdstad van Maleisie en ook wel KL genoemd, dus ik besloot daarheen te gaan voor een weekje. Hoe anders is het hier in vergelijking met Thailand! KL is een echte metropool met enorme wolkenkrabbers en alle grote westerse merken. Er zijn een heleboel winkelcentra en in eentje zit zelfs een achtbaan! Ook een goed openbaar vervoer systeem dmv een trein, monorail en bussen. Dus geen opdringerige taxi's en tuktuk's. En hoewel het hier groot en druk is voelde het niet zo chaotisch aan als Bangkok. Heerlijke stad.
Melaka: Na twee dagen had ik het meeste wel gezien van KL dus tijd om meer te zien. Een paar uur met de bus en ik zat in een zeer toeristische stad van Maleisie, Melaka. Doordat Portugal, Engeland en Nederland eigenaar zijn geweest van dit stadje zijn er veel buitenlandse invloeden te zien. Ook de chinezen hebben hun stempel op dit stadje gedrukt met veel winkeltjes en lampionnetjes. Grappig om de hele wereld over te reizen en dan hier een Hollandse molen tegen te komen.
Taman Negara: Naar eigen zeggen het oudste regenwoud ter wereld. Ik ging er met een boot in en dat alleen al was een schitterende trip. Met een houten longtailboot (natuurlijk was de helft van de inzittende toeristen Nederlands) gingen we over de bruine rivier en verder was er niemand. Onderweg een aap zien smikkelen in de bomen en ook een hoop bontgekleurde vogeltjes gezien. Eenmaal aangekomen in het hoofddorp bleek het geen grote toeristische stad maar een klein dorp met zandwegen. 's avonds speelden de hosteleigenaren gitaarmuziek en werd er gebarbequed met een heftige onweersbui op de achtergrond. De volgende dag een wandeling door het woud gemaakt en de canopywalk gedaan. Dat is naast het woud zelf de hoofdattractie van het park. Je loopt daarbij zo'm 300 meter tussen de boomtoppen op grote wiebelige hangbruggen. Een beetje eng maar ook heel leuk. Er was nog veel meer te doen maar ik moest weer snel terug naar KL om mijn vlucht naar Bangkok te halen.
Islamitisch met een beetje budhisme: Maleisie is precies het omgekeerde van Thailand als het om religie gaat. Men is voornamelijk islamitisch en ik trof precies de ramadan periode. Geinig om te zien hoe iederen iets vantevoren zijn eten haalt in de foodcourts van de winkelcentra maar wacht tot het gezang klinkt dat aangeeft dat er weer gegeten mag worden. Minder geinig is het als je zelf overdag wat te eten zoekt. Maar wederom: leve de 7 eleven!

Typsch Suus

En wederom is met suus op reis alles op het laatste moment. Ik heb geloof ik deze reis zo'n 60 procent van mijn vluchten, treinen en bussen net aan gehaald maar nu heb ik een nieuw record. Voor mijn vlucht van Phuket naar KL was ik drie uur te vroeg (ik ga voor uitersten) en kon ik gelijk door lopen dus ik dacht dat ik nu niet per se heel vroeg op het vliegveld hoefde te zijn. Op het laatste moment moest ik nog even mijn ticket uitprinten. Natuurlijk was het dichtsbijzijnde internetcafe dicht en moest ik een tijdje zoeken naar een andere. Daarna had de monorail naar het busstation vertraging en vervolgens stond de bus in de file. Natuurlijk stopt die bus mijlenver van de vertrekhal en toen Suus eenmaal bij de incheckbalie aankwam was ie al vijf minuten dicht... Gelukkig konden ze me nog manueel inchecken bij de servicebalie maar voor mijn vluchten naar huis probeer ik toch maar weer die drie uur vantevoren aanwezig te zijn!

Vanavond is het al zo ver. Dan vertrekt mijn vlucht naar Londen. Dan heb ik morgen nog een dagje om in Londen rond te kijken tijdens het overstappen en morgenavond 20.10 uur is het dan zover. Dan is mijn reis voorbij. 10 maanden leken lang maar zijn nu al weer voorbij. Nou ja bijna dan. Eerst nog even een lekkere massage nemen!

Ik hoop dat jullie ook een fijne vakantie hebben gehad en ik hoop er alles over te horen zodra ik weer terug ben!

Tot snel!

Suus

  • 27 Augustus 2010 - 07:28

    Hallo Suus:

    Ik wens je een goede vlucht, ga lekker rond kijken in Londen, maar zorg er wel voor dat je op tijd bent voor je vlucht.
    Groetjes Lia

  • 27 Augustus 2010 - 08:18

    Pa:

    Een hele goede reis en we zien je zaterdag op Schiphol om 20:10 uur!!!
    Kusje van ons en een poot van Tara (of zoals jij haar liever noemt: Toos)

  • 27 Augustus 2010 - 08:37

    Fokke:

    Zal vast weer even wennen worden in Nederland: geen massages op straat, geen tuk tuks, geen gedrogeerde tijgers... wel openbaar vervoer dat altijd te laat gaat, dus dan bij jij mooi op tijd. :-) Goede thuisreis en tot snel!

  • 27 Augustus 2010 - 08:38

    Fokke:

    ehhh, 'bij jij' moet natuurlijk 'ben jij' zijn. oeps

  • 27 Augustus 2010 - 09:38

    Joao:

    Welkom back home.

  • 27 Augustus 2010 - 10:54

    Robert:

    Heerlijk verhaal weer! Goede reis, en blij dat we je snel weer zien!

    Robert, Inge, Matthijs en Yannick.

  • 27 Augustus 2010 - 18:02

    Marit:

    Jeetje Suus,
    Heb met heel veel plezier al je verhalen gelezen en zal het zeker missen!!
    Maar ben blij dat je zo onwijs veel hebt gezien en gedaan!Hopelijk tot snel en welkom terug op Nederlandse bodem!!
    Xxx

  • 27 Augustus 2010 - 19:53

    Annet:

    Je moet maar een reisboek gaan schrijven je avontuur blijft boeien. Fijn dat je weer thuis bent.

  • 28 Augustus 2010 - 23:40

    Annabel:

    Welkom thuis!!!

  • 02 September 2010 - 11:58

    Een Van De Weinigen?:

    Hoi Suus,

    Heb je berichtje in KL gelezen, heel erg grappig en erg onverwacht! KL groot, wereld nog groter, en je oog laten vallen op een geeltje aan een muur in het hostel.... Knappe statisticus die daar nog wat van kan breien! Wij (Rianne en ik) zijn ook vrijwel aan het eind van een reis van 3 maanden, na Oostkust Australie, Bali, Java en nu (Peninsular) Maleisie zijn we volgende week ook weer thuis.... (www.onzedroomreis.waarbenjij.nu)

    We hebben morgen in KL, dan gaan we door naar Vientiane om vanaf daar naar huis te vliegen (iets met veranderde reisschema's en inflexibele vliegtuigmaatschappijen; niet de meest logische route helaas).

    En om daarna eens reiservaringen te vergelijken: lijkt me gezellig! Veel succes met de jetlag en het (NATTE) weer, en tot snel!

    Groeten,

    Tjalling en Rianne!

Verslag uit: Thailand, Bangkok

De wereldreis

Recente Reisverslagen:

27 Augustus 2010

Typisch Thailand

30 Juli 2010

Het echte backpacken

16 Juli 2010

Living the kiwi life

04 Juni 2010

KKKKKoud he?

11 Mei 2010

Bye Ozzie! Hi Kiwi!
Susanne

Actief sinds 29 Okt. 2009
Verslag gelezen: 2966
Totaal aantal bezoekers 20232

Voorgaande reizen:

30 Oktober 2009 - 28 Augustus 2010

De wereldreis

Landen bezocht: