KKKKKoud he? - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van Susanne Heek - WaarBenJij.nu KKKKKoud he? - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van Susanne Heek - WaarBenJij.nu

KKKKKoud he?

Door: Suus

Blijf op de hoogte en volg Susanne

04 Juni 2010 | Nieuw Zeeland, Wellington

Hallo!

Sorry dat het weer even duurde, maar inmiddels heb ik het hele noorder eiland van Nieuw-Zeeland gezien. Nou ja, zo goed als. Er is nog veel meer te zien, maar de belangrijkste plaatsen heb ik gezien en nog een hoop extra leuke plekjes onderweg. Na 5 dagen had ik alles wat er te zien is in Auckland voor een redelijke prijs wel gezien en de paar wandelroutes die er zijn bewandeld. Ik was er helemaal klaar voor om Auckland te verlaten want na 3 van die redelijk warme dagen die ik de vorige keer beschreef is de winter spontaan begonnen hier wat inhoudt dat het heel veel regent en bar koud is. De vraag was alleen hoe nu verder? Geen idee waar ik heen wilde en al helemaal niet hoe. Meest gangbare hier is de 'kiwi experience', een backpackerbus die langs de grote steden rijdt met naar verluid voornamelijk 19 jarige dronken Britten. Daar zag ik mezelf toch niet drie maanden tussen zitten. Er zijn ook wel wat andere maatschappijen met een wat ouder publiek, maar ik wilde toch eigenlijk ook wel meer zien dan alleen de grote plaatsen. Ander idee was zelf rondrijden. Leek me een veel leuker plan! Wel een beetje ongezellig in mijn eentje dus via een backpackerwebsite een Amerikaanse jongen van 27 gevonden die ook het noordereiland wilde rondreizen in een busje. Na ruim een week in Auckland kon ik dan eindelijk op weg.

We zijn eerst helemaal naar het Noorden gereden, naar Bay of Islands, 90 mile beach en Cape Reinga. Daarna wilden we meer naar het oosten maar daar regende het zo hard dat we na een vlug rondje op de Coromandel peninsula meer naar het midden zijn gegaan, naar Rotorua en Taupo. Heel Nieuw-Zeeland ligt op de scheidslijn tussen 2 landplaten dus het is hier nogal vulkanisch. Vooral in Rotuorua is dat goed te merken, de hele stad ruikt naar rotte eieren (zwavel) en overal borrelen er kleine modderpoeltjes waar flink wat stoom vanaf komt. Ook zijn er veel thermobaden die door de hitte van de aarde verwarmd worden (lekker warm hoor!). Net buiten de stad hebben we een wandeling gemaakt door het Mooncraterpark, een groot park waar regelmatig een klein vulkaantje ontstaat en nu door alle (borrelende) kraters een beetje op de maan zou moeten lijken (afgezien van alle bomen, struiken en de stoomwolken, maar goed, details). Taupo ligt ook naast een enorme krater die zich vol heeft laten lopen met zoet water en daardoor nu het grootste zoetwatermeer is in Oceanie. Deze twee plaatsen zijn ook de place to be als het gaat om idiote activiteiten zoals bungeejumpen (wat ze hier blijkbaar hebben uitgevonden) maar door de kou en het slechte weer was er niet zo veel open dus ik heb niks geks uit kunnen halen, jammer hoor. Wel een lange wandeling gemaakt langs een van de bekendste bergen hier, Mount Tongariro (ook een vulkaan geweest), schitterend landschap en in de verte de eerste sneeuw deze reis gezien. Overnacht in het plaatsje Palmerston North en toen weer ietsje terug omhoog, naar de oostkust Hawke's Bay. Door een aardbeving in de jaren dertig moesten bijna alle stadjes daar herbouwd worden waardoor ze nu een grote hoeveelheid Art Deco gebouwen hebben. Voordeel van een eigen busje hebben is dat je ook in de regen heel veel mooie dingen kunt bekijken en makkelijk op een dag drie stadjes kunt bekijken. Nadeel is dat iemand de bob moet zijn bij de wijnproeverijen die er ook veel zijn in deze regio.... Op weg naar het zuiden gestopt bij een moderne Stonehenge, heel indrukwekkend! Daarna aangekomen in de hoofdstad, Wellington. Met recht dat dit de hoofdstad is en niet Auckland, hier is het veel leuker! Veel meer natuur in de directe omgeving en veel meer kleine culturele dingetjes als straatartiesten, lunchrecitals in kerkjes en theatervoorstellingen met flinke studentenkortingen. Zelfs de rondreiding door de parlementsgebouwen was leuk! Ook een kijkje mogen nemen bij de parlementaire debatten wat leek op een schoolklas: iedereen riep door elkaar tot de voorzitter 'order' riep, de premier noemde iemand een leugenaar, iemand anders riep 'get a life' waar de rest smakelijk om moest lachen en op de achterste rij werd er geluisterd en gegiegeld. Briljant! Ik heb me goed vermaakt met het parlement. Ook het nationaal museum Te Papa was een goeie dagbesteding. En er is nog veel meer te doen. Zou hier nog best een tijdje kunnen blijven in tegenstelling tot Auckland. Ook tegengesteld is dat ik direct al vervoer heb geregeld de stad uit. De Amerikaanse jongen zou het busje weer terugrijden naar Auckland omdat hij het zuidereiland al gezien had en vanaf daar naar huis vliegt. Ik had nog wel meer willen zien van het noordereiland, de westkust bijvoorbeeld, maar hij begon na een aantal maanden reizen toch een beetje heimwee te krijgen en wilde graag eerder naar huis vliegen. Daar een busje huren niet de goedkoopste optie was en ik na twee weken ook wel behoefte had aan nieuwe reisgenoten vond ik het eigenlijk wel prima zo. Ik heb gezien wat ik achteraf graag had willen zien en ik heb nog tijd zat, ik kan altijd nog terug. Eergisteren eindigde daarom het busjes tijdperk.

Morgenochtend om 7.30 vertrek ik dan alweer met de pont naar het zuidereiland. Via een briefje in een hostel 2 meisjes leren kennen die in hun auto een paar dagen op het zuidereiland gaan rondrijden. Gezellige meiden en benzinekosten gedeeld door drie, ik zeg bingo! Plan is om naar Wanaka te rijden, een plaatsje ten zuiden van het midden, maar wie weet waar we onderweg langs komen. Ik hoop in elk geval de Franz Josef Gletsjer te bewandelen, te skien, te apres-skien, een walvis te zien en wie weet een hobbit want ik heb nog niks van Lord of the Rings gezien hier.

Het rondrijden in het busje was hartstikke leuk. Alle vrijheid om te gaan en staan waar we wilden, voornamelijk gratis overnachten op parkeerplaatsen en ervaring opdoen in het links rijden. Nadeel is dat hoe zuidelijker je gaat, hoe meer richting de zuidpool, hoe kouder, wat je vooral merkt als je in een busje slaapt. Ik heb inmiddels toch maar even een extra trui, een dikke sjaal en een paar dikke sokken gekocht. Na maanden jullie jaloers maken met de hitte waar ik in verbleef dan nu mijn straf, bij jullie wordt het steeds warmer en ik zit in de koude regen. En op het zuidereiland wordt het waarschijnlijk alleen maar kouder, brrrrrrrr!

Maar daarover de volgende keer meer!!!

Dag!!

Suus

  • 04 Juni 2010 - 05:30

    Fenny:

    Lieve Suus,Volgens mij ben jij inmiddels zelf die hobbit. Klinkt namelijk als een groot avontuur. Kheb bewondering voor je manier om snel company en vervoer te regelen. En ook weer afscheid te nemen. Wat een rijk leven. Geniet er nog ff van met volle teugen! Liefs, Fenny.

  • 04 Juni 2010 - 09:51

    Arjan:

    Ja, het is schandalig dat wij hier in de warmte zitten, en jij daar moet afzien tijdens die negen maanden niet-werken en luieren in de ... eh, regen. Veel plezier met het busje en apres-ski ze!

  • 04 Juni 2010 - 11:33

    Annet:

    Klinkt weer allemaal te gek! ( Ik neem aan dat je wel weet dat het aan het rommelen is in Thailand?) dus ik zou daar of in Sydney nog even blijven genieten als ik jou was! Have fun groetjes Annet. p.s. Ga je nog semmen 9 July?

  • 04 Juni 2010 - 15:11

    Justy:

    Hey suus,
    Klinkt allemaal weer super! Wij zijn inmiddels weer thuis en dat is echt heel raar.. Zo in eens ben je weer thuis en gaat het normale leven weer verder..
    Nou veel plezier nog en ik lees je volgende verhaal wel weer!
    Groetjes

  • 04 Juni 2010 - 22:27

    Fred:

    hoi spetter blijf er nog maar even van genieten nu het nog kan als je terug komt wordt het hard werken moet je maar reken. groet fred

  • 05 Juni 2010 - 14:19

    Lia:

    Hallo Suus
    Het is hier vandaag erg warm, 25 graden.En dan zit jij daar in de kou,wat zielig. Maar je hebt er zelf voor gekozen.Wat heerlijk dat je toch weer iedere keer vervoer weet te regelen dat niet zo duur is.Geniet van de dagen die nog komen gaan.Liefs van je tantejte.

  • 07 Juni 2010 - 09:27

    Linda:

    Hoi Suus,je geniet nog steeds enorm zo te lezen, goed om te lezen. Wat die wijn proeverijen betreft, als je te vaak hebt moeten bobben kom je het met carnaval nog maar een keertje overdoen ;-).
    Die schaduw-sprong foto is trouwens erg gaaf!

    groetjes!


  • 07 Juni 2010 - 20:08

    Je Vader:

    Lieve schat, vanuit een zonnig en warm Kiev in Oekraine groet ik je en wens ik je veel succes met het vervolg van je reis. Als je mij wilt volgen kijk dan op www.heek.net

  • 12 Juni 2010 - 23:44

    Inge:

    Hoi suus,

    Ik lees dat je het reuze naar je zin hebt daar. Maar we vroegen ons af wanneer je ongeveer weer terug in NL bent? Ik hoop dat je 17 september ook van de party bent op ons uber gezellige feest , we gaan die dag trouwen!!

    Liefs Inge

  • 30 Juni 2010 - 10:18

    Annet:

    Hey Suus nog verhalen>> Het is zo stil Groet Ammet

  • 06 Juli 2010 - 11:02

    Marije Hartman:

    He Susan zit er nog een beetje leven in de brouwerij? We willen graag weer wat horen .Kus je tante

  • 06 Juli 2010 - 11:02

    Marije Hartman:

    He Susan zit er nog een beetje leven in de brouwerij? We willen graag weer wat horen .Kus je tante

  • 08 Juli 2010 - 19:34

    Annet:

    tís hier 33 graden inmiddels its to hot in holland so it;s better over there

Verslag uit: Nieuw Zeeland, Wellington

De wereldreis

Recente Reisverslagen:

27 Augustus 2010

Typisch Thailand

30 Juli 2010

Het echte backpacken

16 Juli 2010

Living the kiwi life

04 Juni 2010

KKKKKoud he?

11 Mei 2010

Bye Ozzie! Hi Kiwi!
Susanne

Actief sinds 29 Okt. 2009
Verslag gelezen: 124
Totaal aantal bezoekers 20237

Voorgaande reizen:

30 Oktober 2009 - 28 Augustus 2010

De wereldreis

Landen bezocht: